Akumulátory vedia potrápiť vodičov hlavne počas zimy. Podľa štatistík až 8 z 10 šoférov nedokáže v zime kvôli vybitej batérii minimálne raz naštartovať. Príčina môže byť v starej batérii, ale tiež v tom, že ste sa o novú zle starali. Je zrejmé, že nielen vek batérie, ale tiež starostlivosť o ňu sú faktory, ktoré vám počas zimy neprinesú nečakané a nepríjemné prekvapenia.

Batéria môže vydržať roky, ale potrebuje kontrolu

Kedy by ste sa mali začať zaujímať o stav autobatérie? Obecne sa hovorí, že je batéria po zakúpení prvé dva roky v dobrej kondícii. Počas týchto dvoch rokov sa nemusíte o jej stav obávať ani počas tuhej zimy. Približne po dva a pol roku by ste si mali dať batériu otestovať a zmerať v nej napätie. Letné i zimné pneumatiky potrebujú občas zmerať tlak a pri tej príležitosti vždy zmerajte aj napätie batérie. Ideálne napätie v batérii je 12,5 až 12,6 V. Pod hranicou 12,3 V je nutné batériu nabiť. Majte doma po ruke nabíjačku, o ktorej prevádzku sa nemusíte obávať. Nové nabíjačky autobatérií si strážia napätie a batéria sa celkom iste neprebije. Aj pri tej najlepšej starostlivosti vám akumulátor nevydrží viac ako 8 až 10 rokov. Po tomto čase môže prísť k jej zlyhaniu prakticky kedykoľvek.

Ideálne je parkovanie v garáži alebo pod prístreškom

Vysoké i nízke teploty vašej batérii nesvedčia. Je to podobné ako s pneumatikami, či už ide o drahé, alebo najlacnejšie pneumatiky, vplyvom teplôt praskajú a rýchlejšie sa ničia. Preto by ste vozidlo a akumulátor mali chrániť pred mrazmi alebo celodenným státím na slnku. Vieme, že nie každý vlastní garáž. V tomto prípade je lepšie batériu z vozidla vytiahnuť, a to hlavne v čase, keď viete, že nebudete niekoľko dní automobil využívať. Pre každý prípad majte v aute prichystané štartovacie káble alebo si kúpte nabíjačku autobatérií.

Dávajte si pozor aj na štýl jazdy

Autobatérii najviac škodia jazdy na krátke trasy. Ak jazdíte denne len pár kilometrov do práce, batéria sa rýchlejšie znehodnotí. Počas takýchto trás sa akumulátor nestihne dobiť, jeho kapacita sa znižuje a po nejakom čase vypovie službu. Následne stačí jedna noc státia v mínusových teplotách a ráno nenaštartujete. Batéria sa môže zničiť aj kvôli častému jazdeniu po kameňoch a nerovnom teréne. Je to z dôvodu toho, že sa vplyvom otrasov uvoľnia káble vedúce k batérii. Pozor na to, keď dávate batériu na noc von z auta. Pri jej opätovnej inštalácii dbajte na pevné zapojenie všetkých káblov. A ako spoznáte, že vašej batérii dochádza dych? Nemusíte robiť zložitý test, akým je napríklad test zimných pneu, stačí byť pozorný. V prípade, že pri klesnutí otáčok zablikajú svetlá alebo sa vám horšie štartuje, je čas na kontrolu batérie.

TIP NA ZÁVER: Ku každému elektromobilu parí aj vlastná nabíjacia stanica, ktorá už nie je žiaden problém. Teraz si ju viete kúpiť aj s montážou do 1000 eur.